سفارش تبلیغ
صبا ویژن
**ایران اسلامی **ما میتوانیم**
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، نیکْ کردارترینِ شماست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله] 
»» در راس این نظام، یک روحانی است

در دوران رژیم پهلوی در بین عده‌ای از قشرهای متجدد، تبلیغات این بود که روحانیون اصلاً سواد ندارند! این‌ها اصلاً اهل علم نیستند! این‌ها هیچ علمی را بلد نیستند! شاید اهل علم ما باور نکنند؛ چون همه عمرشان را در علم گذرانده‌اند. می‌گویند مگر ممکن است کسی این‌طور اشتباه‌کاری کند؟! بله؛ ممکن است. این کار را کردند. امروز، هنوز عده‌ای از همان بقایای نسل پرورش یافته دوران رضاخان که دل سنگی داشتند و تحت تأثیر حقایق آشکار شده بعد از جمهوری اسلامی قرار نگرفتند هستند که با نظام جمهوری اسلامی بدند؛ برای این‌که در را‡س این نظام یک روحانی است. و الا می‌بینند که این نظام، نظام عادلانه‌ای است. می‌بینند که این نظام، از فساد دور است. امروز کدام کشور در دنیا وجود دارد این را ما تحدی می‌کنیم که مسؤولان آن در بالاترین سطوح، آن چنان که در جمهوری اسلامی، به فضل پروردگار و به لطف الهی وجود دارد، این همه نسبت به زخارف و تعیش دنیا و لذات مادی بی‌اعتنا باشند؟! البته این، جز به اراده الهی نیست. در این مورد ما کاره‌ای نیستیم. هرچه هست از خدای متعال است؛ از اراده ذات مقدس ربوبی است.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار
روحانیان و...، 17 بهمن 1372



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 12:19 عصر )

»» ایران، نهمین تولید کننده بزرگ سیمان جهان شناخته شد



سازمان زمین‌شناسی آمریکا با انتشار گزارشی به بررسی آخرین وضع تولید سیمان در بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این کالای استراتژیک در جهان پرداخته است. بر اساس این گزارش، تولید سیمان در ایران در سال 2009 میلادی حدود 45 میلیون تن برآورد شده، در حالی که این رقم در سال 2008 حدود 44 میلیون و 400 هزار تن اعلام شده است. از سوی دیگر ظرفیت تولید کلینکر ایران در سال گذشته میلادی حدود 40 میلیون تن محاسبه شده است که نسبت به سال 2008 افزایش 4 میلیون تنی را نشان می‌دهد. در فهرست ارایه شده از سوی سازمان زمین‌شناسی آمریکا تولید سیمان ایران در سال 2009 میلادی با تولید این محصول در مکزیک برابر اعلام شده است. به این ترتیب دو کشور به صورت مشترک رتبه نهم جهانی را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص دادند. ایران در سال 2008 میلادی رتبه 10 جهان را به‌دست آورده بود. به این ترتیب رتبه جهانی ایران در زمینه تولید سیمان در سال 2009 نسبت به سال 2008 یک پله صعود را نشان می‌دهد.
خبرگزاری ایسنا



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 12:18 عصر )

»» تولید سلول های خورشیدی با بازده بالا


افضلی سمانی

چندی پیش در خبر ها آمده بود محققان کشور به دانش فنی تولید سلولهای خورشیدی با بازده بالا دست یافتند. یک پژوهشگر دانشگاه شهید بهشتی به دانش فنی تولید سلولهای خورشیدی سیلیکونی با بالاترین بازده موجود در دنیا دست یافته است که می تواند گام مهمی در پیشرفت کشورمان بهشمار آید. دکتر سید «بهروز قضاتی» در معرفی این تکنولوژی و مزایای نسبی آن گفت: تفاوت دانش فنی این نوع از سلولهای خورشیدی، در فناوری مورد استفاده و همچنین مواد اولیه خالص تر و بهتر این سلول‌ها است. خورشید بهعنوان یک منبع بیپایان انرژی میتواند حلال مشکلات موجود در مورد انرژی و محیط زیست باشد؛ چراکه انرژی غیر آلاینده، ارزان و بدون خطر است.

امروزه استفاده از سلولهای خورشیدی به فناوری روز دنیا تبدیل شده، اما متأسفانه در ایران هنوز نیروگاه خورشیدی برای استفاده از موهبت الهی انرژی پاک و ارزان خورشید تأسیس نشده است. سلول‌های خورشیدی عبارت از قطعات نیم‌رسانایی هستند که انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. رسانندگی این مواد به طور کلی به دما، روشنایی، میدان مغناطیسی و مقدار دقیق ناخالصی موجود در نیم رسانا بستگی دارد. دانش فنی تولید سلولهای خورشیدی با بازده بالا که توسط پژوهشگران کشورمان به دست آمده است موجب افزایش دو برابری راندمان سلول‌های خورشیدی نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی در تولید انرژی می شود. امروزه بشر با دو بحران بزرگ روبه‌رو است که بیش از آن‌چه ما ظاهراً تشخیص می دهیم با یکدیگر ارتباط دارند. از یک طرف، جوامع صنعتی و همچنین شهرهای بزرگ با مشکل آلودگی محیط زیست مواجهند و از طرف دیگر مشاهده می شود که مواد اولیه و سوخت مورد نیاز همین ماشین‌ها با شتاب روز افزون در حال اتمام است.

اثرات مصرف بیرویه انرژی در زمین، آب و هوا آشکارا مشخص میباشد و ما تنها راه حل را در پایینآوردن میزان مصرف انرژی میدانیم، حال آن‌که این امر نمیتواند بهطور مؤثر ادامه داشته باشد. توجه به انرژی اتمی بهعنوان جانشینی برای سوخت‌های فسیلی نیز چندان موفقیتآمیز نبوده است. انرژی اتمی به جز هزینههای سنگین و همچنین تشعشعات خطرناکی که در فضا پخش کرده نتیجه مثبتی نداشته است و اگر یکی از نیروگاه‌های انرژی اتمی منفجر شود، زیان‌های فراوان و جبران ناپذیری به بار خواهدآورد. منابع اورانیوم نیز همچون منابع هیدروکربن روزی پایان خواهند یافت و مادهای که جایگزین آن شود وجود نخواهد داشت. در این زمینه باید گفت انرژی خورشید که به زمین میتابد هزاران بار بیش‌تر از آن‌چه ما نیاز داریم و مصرف میکنیم، می باشد. حتی نور کمی که از پنجره به اتاق می‌تابد، دارای انرژی بیش‌تری از سیم برقی است که به داخل اتاق کشیده شده است. از انرژی خورشیدی میتوان بهعنوان یک انرژی تمیز و قابل دسترس در همه جا کرد. اما از نور خورشید بهطور مستقیم نمیتوان بهجای سوختهای فسیلی بهره برد، بلکه باید دستگاه‌هایی ساخته شود که بتوانند انرژی تابشی خورشید را به انرژی قابل استفاده مانند انرژی مکانیکی، حرارتی، الکتریسیته و ... تبدیل کنند.

فناوری مذکور که توسط پژوهشگر جوان کشورمان دکتر قضاتی به دست آمده است موجب افزایش دو برابری راندمان سلول‌های خورشیدی نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی در تولید انرژی میشود. راندمان این سلولهای خورشیدی سیلیکونی جدید20 تا25 درصد است. تکنولوژی تولید سلولهای خورشیدی با بازده بالا درصورت بومی سازی قادر است پس از تأسیس پایلوتهای صنعتی و تولید صفحات خورشیدی در داخل کشور، بسترهای لازم برای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی را نیز فراهم کند. گفتنی است پروژه مذکور در قالب پایان نامه دوره دکترای قضاتی در دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا انجام شده است. در پایان باید گفت با توجه به ویژگیهای سلول‌های خورشیدی از جمله این‌که ارزان هستند، آلاینده نیستند، جای زیادی اشغال نمیکنند، قسمت متحرک ندارند، بازده آن‌ها با تغییرات دمایی محیط تغییرات چندانی نمیکند، نسبتاً به سادگی نصب می شوند، به راحتی با سیستم‌های به کار رفته در ساختمان سازگار میشوند، این فناوری که توسط پژوهشگران کشورمان بهدست آمده گام مؤثری در تأمین انرژی برای نسلهای آینده به حساب میآید. 

(رسالت)
منبع:نشریه پرتو سخن


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 12:13 عصر )

»» نگاهی اجمالی بر دستاوردهای علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی

در دنیای امروز پشتوانه قدرت کشورها متفکران و اندیشه وران هستند. هر کشوری که سریع تر به یافته‌‌‌های بنیادین علمی دست یابد و آن را درجهت رشد تکنولوژی به کار گیرد می‌تواند زودتر به شاخص‌‌های توسعه برسد. ایران اسلامی با توان و تجربه قابل توجهی که در زمینه‌‌‌های علمی کسب کرده، شاهد پیشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای بوده است. از برکات انقلاب اسلامی رشد و توسعه مراکز آموزش عالی در سطح کشور است‌. با تأسیس مراکز متعدد علم آموزی و افزایش دانشگاه ها توجه آحاد ملت به ویژه جوانان به علم اندوزی و فراگیری دانش بیش‌تر شده است‌. طبق نظر کارشناسان تعداد مراکز آموزش عالی کشور از 223 مرکز (در قبل از انقلاب‌) به بیش از یکهزار و 500 مرکز رسیده‌؛ یعنی حدوداً “ هفت برابر شده است‌. 
همچنین تعداد دانشجویان در سطح دکترا از حدود 17 هزار تن در اوایل انقلاب به بیش از 120 هزار تن افزایش یافته است‌. امروزه آمار دانشجویان در مجموعه دانشگاه‌‌های ایران به حدود 2 میلیون و چهار صد هزار نفر رسیده‌ که در مقایسه با قبل از انقلاب 20 برابر شده است‌. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هر روز شاهد نوآوری و خلاقیت‌‌های جوانان و پژوهشگران ایرانی در رشته‌‌‌های علوم پایه، علوم انسانی و سایر زمینه‌‌‌های علمی و تحقیقاتی هستیم‌. علاوه بر این هر ساله متعلمان، نوآوران و نخبگان ایرانی در المپیاد‌‌های علمی بین المللی مانند ریاضی، فیریک، زیست شناسی، شیمی، نجوم و‌... شرکت می‌کنند و در رقابت با محققانی از کشور‌‌های پیشرفته به مقامات برتر جهانی نائل می‌شوند‌. جوانان ایرانی 2 بار مقام اول جهانی در المپیاد شیمی در سال‌‌های 1374 و 1375 و یک بار مقام اول را در المپیاد ریاضی در سال 1377 و نیز مقام دوم جهانی المپیاد فیزیک در سال 1378 و مقام دوم المپیاد شیمی را در سال 1380 کسب کرده‌اند‌. این موفقیت ها نشان دهنده رشد و انکشاف علمی ایران در سال‌‌های پس از انقلاب اسلامی است،‌ بگونه ای که هم اکنون ایران درمجموع در ردیف 10 کشور برتر جهان در المپیاد‌‌های علمی قرار گرفته است‌. 

ایران اسلامی هم اکنون در بسیاری از عرصه‌‌‌های علمی بویژه در زمینه طب، انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، سلول‌‌های بنیادی و غیره مرحله رشد و پیشرفت را آغاز کرده است‌. در عرصه نانو تکنولوژی ایران اسلامی رشد و تحول قابل توجهی داشته است. نانو تکنولوژی از تکنولوژی‌‌‌های کلیدی قرن 21 است . نانو تکنولوژی یک فرایند تولید مولکولی محسوب می شود و از تکنولوژی سطح بالایی در دنیا برخوردار است . تکنولوژی نانو واژ‌‌ه ای است که به تکنولوژی پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو که یک میلیاردم متر است اطلاق می‌شود‌. به گفته کارشناسان، در حال حاضر 90 مؤسسه پژوهشی و 40 آزمایشگاه در حوزه نانو در ایران فعال هستند. اکنون کشورمان به مدد متخصصان و جوانان فعال توانسته است به تولید چند نوع نانو پودر تولید چند نوع نانو کامپوزیت و نانو پوشش‌ها دست یابد. پژوهشگران ایرانی موفق به نوعی نانو کامپوزیت شده اند که در صنایع داروسازی، غذایی، کاغذسازی، ساخت پروتزها در صنایع طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ قدرت تصویربرداری این میکروسکوپ منحصر به DNA، نانو ساختارها، آنتی بادی‌ها پروتیین‌ها و مولکول‌‌های فرد است‌. با ساخت این دستگاه، ایران به جمع چند کشور صاحب تکنولوژی ساخت این نوع میکروسکوپ پیوسته است‌.

ایران درتکنولوژی نانو در خاورمیانه رتبه اول و در میان کشور‌‌های اسلامی رتبه دوم و در جهان در رده بیستم قرار گرفته است‌. 

از منظر دین اسلام تحقیق و تکنولوژی هنگامی معتبر است که در جهت منافع و مصالح بشر باشد؛ زیرا گاه برخی از انسان‌ها دست به ابداعاتی می‌زنند که به جامعه بشری آسیب‌‌های جدی می‌رساند. راهبرد جمهوری اسلامی ایران استفاده از علوم‌ سودمند برای جامعه است . ایران اسلامی با این ایده به علوم مختلف از جمله تکنولوژی هسته ای می‌نگرد. علی‌رغم تحریم شدید بیگانگان، ایران در استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای به موفقیت‌‌های چشمگیری دست یافته است‌. تکنولوژی هسته ای تکنیکی است که با آن از انرژی ذرات هست‌‌های در صنایع مختلف مثل برق، زراعت، زمین شناسی و‌... استفاده می‌شود. امروزه جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه ویژه برق هسته ای و محدودیت منابع فسیلی، همچنین ارزان بودن انرژی هسته ای، استفاده از این انرژی را در اولویت برنامه ای خود قرار داده است. رآکتور تحقیقاتی هسته ای اراک از نوع آب سنگین و با قدرت 40 مگاوات است که توسط متخصصان ایرانی به اجرا درآمد. ساخت چنین تأسیساتی در ایران می‌تواند راه را برای ایجاد سایر نیروگاه‌‌‌های آب سنگین در آینده فراهم کند‌. با ساخت این رآکتور، ایران به جمع 9 کشور دارای تکنولوژی تولید آب سنگین پیوسته است‌. 

اینک ایران اسلامی از انرژی هسته ای در زمینه‌‌‌های طبی، زراعتی و صنعتی استفاده می‌کند. بنا به نظر کارشناسان هم اکنون به وسیله پرتو افشانی از فساد محصولات زراعی و مواد غذایی که در آستانه تخریب هستند جلوگیری می‌شود. به گفته کارشناسان پژوهشکده علوم هستته ای با تلاش متخصصان اکنون نیاز ایران به رادیو داروی ید که در مداوای سرطان و بیماری‌‌های تیروییدی کاربرد دارد برطرف شده است. هم اینک با استفاده از پرتو‌‌های گاما مواد استریل می‌شوند. به وسیله تکنولوژی هسته ای ایران اسلامی برنامه گسترده در خصوص درمان و پیشگیری از سرطان، کنترل بیماری ایدز، پایداری بیش‌تر مولکول ها، درمان دیابت کاهش کلسترول خون و‌... دارد‌. از اهداف اصلی جمهوری اسلامی از به کارگیری تکنولوژی صلح آمیز هست‌‌های در بخش انرژی، تولید برق هسته ای است . ساخت چندین نیروگاه از جمله نیروگاه بوشهر در همین راستا است.

انقلاب اسلامی درزمینه علوم طبی هم دستاورد‌‌های مهمی داشته است. کارشناسان طبی بین المللی بر این باورند که پس از گذشت چندین سال از عمر انقلاب، ایران با یک جهش علمی در طب روبه رو بوده است‌. پس از پیروزی انقلاب‌، حرکت بزرگی در بخش سلامت ایجاد شد. از جمله این حرکت ها ارتقای شاخص‌‌های سلا‌مت مادران و اطفال و افزایش امید به زندگی است‌. بعد از انقلاب اسلامی، امید به زندگی در ایران 13 سال افزایش یافته است‌. هم اکنون این شاخص در مردم کشور ما 73 سال است. در حال حاضر بیش از 95 درصد جمعیت روستایی و حدود 100 درصد جمعیت شهری ایران به مراقبت‌‌های صحیح دسترسی دارند و شاخص‌‌های سلامت، بهبود چشمگیری یافته است. امروزه نرخ مرگ و میر اطفال زیر 5 سال از 200 مورد در هر هزار تولد در قبل از انقلاب به حدود 32 مورد در هر هزار تولد رسیده است. کاهش چشمگیر مرگ و میر اطفال طی سال‌‌های اخیر ناشی از عواملی چون گسترش شبکه بهداشتی درمانی کشور، افزایش دسترسی به خدمات و مراقبت‌‌های اولیه صحیح است. 

شاخص پوشش واکسیناسیون اطفال زیر 5 سال در ایران از حدود 20 درصد در سال 1363 به بیش از 96 درصد در سال 1380 رسید. به همین دلیل بسیاری از بیماری‌‌های عفونی و مسری از طریق اجرای واکسیناسیون در اطفال کاهش یافته یا ریشه کن شده و کشور را در سطح استاندارد‌‌های جهانی قرار داده است‌. ایران در زمینه ساخت دارو پس از انقلاب اسلامی به پیشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای دست یافته است‌. هم اکنون 95 درصد دارو‌‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و طبق نظر کارشناسان؛ ایران هر سال 50 داروی جدید وارد بازار می‌کند. به عنوان نمونه داروی “ سینووکس “ برای درمان بیماران ام .اس . که تولید آن در جهان انحصاری بود در ایران تولید می‌شود. در این زمینه ایران به عنوان دومین تولید کننده این دارو در جهان شناخته شده است‌. تولید دارو در پیشگیری و بهبود بیماری ایدز نیز حاصل تلاش‌‌های محققان ایرانی است. طبق گفته کارشناسان این دارو سیستم IMOD “ آیمود “ برای بهبود Angipars دفاعی بدن فرد مبتلا را در برابر عوارض عفونی بیماری ایدز تقویت می‌کند؛ در حال حاضر داروی “ آنژی پارس “ و دارو‌هایی برای درمان بیماری‌‌های ریوی و عفونی c زخم پای بیماران دیابتی “ داروی اینترفرون پگیله “ برای درمان بیماری هپاتیت جانبازان شیمیایی در ایران تولید می‌شود. 

در دنیای امروز طب ترمیمی با استفاده از روش سلول درمانی به مدد پزشکان آمده تا بافت از بین رفته بدن جایگزین شود. اینک در ایران اسلامی 100 مرکز تحقیقاتی در تولید سلول‌‌های بنیادی، سلول‌‌های کبدی، تولید غضروف، مداوای سرطان و درمان ناهنجاری‌‌های استخوان فعال هستند. پژوهشکده رویان نیز به عنوان مرکزی علمی و شناخته شده در جهان در تولید علم و تکنولوژی‌‌‌های کمک کننده باروری سلول‌‌های بنیادی جنینی ترمیم چشم تولید نای مصنوعی و ... دستاورد‌‌های مهمی را به دست آورده است . تلاش‌‌های خستگی ناپذیر محققان رویان، ایران را در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌‌های بنیادی قرار داده است‌. سالانه هزاران بیمار خارجی برای مداوای بیماری‌هایی مانند ناباروری، بیماری‌‌های دهان، دندان و انواع جراحی‌ها به کشورمان سفرمی کنند. خوشبختانه ایران در زمینه جراحی و پیوند قلب و ریه پبشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای داشته است‌. سالانه 15000 عمل قلب در کشور انجام می‌شود که ایران را در این خصوص جزو 10 کشور برتر جهان قرار داده است‌. ایران در زمینه جراحی و پیوند سرخرگ زیر قفسه سینه و عمل قلب بازموفقیت‌‌های مهمی را ثبت کرده است 

هم اکنون ایران جز ده کشور اول دنیا در زمینه پیوند اعضای بدن هم است‌. امروزه بیش از 80 مرکز پیوند اعضا چون قلب، کلیه، کبد، مغز استخوان، ریه و غیره در ایران فعال هستند. مطابق آمار در 25 سال اخیر حدود 25 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که از این لحاظ ایران در ردیف کشور‌‌های پیشرفته محسوب می‌شود. ایران در زمینه جراحی لاپاروسکوپی مقام سوم جهان را کسب کرده است. در حال حاضر جراحی پیوند کلیه بدون ایجاد برش در ایران انجام می‌شود. با توجه به پیشرفت‌‌های محسوسی که ایران در علوم مختلف داشته است، می‌توان پیش بینی کرد که در آینده به عنوان یک قطب علمی و تکنولوژی خواهد درخشید. در دهه گذشته با تأکید رهبر انقلاب بر توسعه دانش و تکنولوژی این روند شتاب بیش‌تری یافته است. 

روزنامه جمهوری اسلامی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 10:9 صبح )

»» معنای جایگاه جدید ایران در تولید علم جهان چیست؟

دانشمندان و پژوهشگران ایرانی با گذشتن از مرز یک درصد درعرصه تولید جهانی علم سرفصل جدیدی را در حوزه جایگاه ایران در کشور‌‌های جهان گشودند. این رخداد به گونه ای است که کشورمان با قرارگرفتن در رتبه 22 جهانی در حوزه تولید علم توانسته ادعای تولید علوم کاربردی درجهان را داشته باشد. رسیدن ایران به این جایگاه در حالی است که میزان این درصد در سال‌‌های گذشته به مقدار کم تر از یک درصد و درحدود 15 هزارم درصد در سال 1993 بوده است. اما کشور ایران به کمک دانشمندان و پژوهشگران متعهد خود توانسته است با ارتقای مقالات خود تا بیش از 20 هزار مقاله ISI تا سال 2009 به این جایگاه مهم درجهان دست پیدا کند.

شاخص و معیار برای رسیدن به این رتبه براساس مقالات و پژوهش‌‌هایی است که در ژورنال‌‌‌های علمی معتبر جهانی به چاپ می‌رسند که مقالات ISI نیز اساس این بررسی قرار می‌گیرند. مؤسسه اطلاعاتی علمی ISI درتازه‌‌ترین آمار خود این گونه بیان داشته که محققان کشورمان با تولید 20هزار و228 مستند علمی درسال 2009 میلادی و با دو پله صعود نسبت به سال2008در جایگاه بیست و دوم دربین 55 کشور اول تولیدکننده علم جهان قرارگرفته اند. این حجم مستندات شامل 14هزار و 198 مقاله است که درمقایسه با 11 هزار و 155 مقاله نمایه شده درسال2008 پس از 27 درصد رشد نشان می‌دهد. به رغم این رشد پرشتاب، کشور ترکیه با ارائه 26 هزار و 774 مستند علمی مشتمل بر 20هزار و693 مقاله هنوز پیش از ایران در جایگاه اول منطقه قرار دارد. با این حال نرخ رشد تولیدات علمی آن کشور درسال2009 نسبت به سال قبل حدود 7 درصد بوده که نزدیک 20 درصد از شتاب رشد تولید علم ایران کم تر است.

وجود این حرکت پرشتاب، نشان دهنده روشن بودن موتور پژوهش در کشور است نیز این شتاب بی نظیر درعرصه تولید علم می‌تواند پایه گذار به وجود آمدن ثروت درکشور باشد. این جهش شدید و بزرگ به گونه ای است که در جهان غیرقابل تصور است؛ لذا دستیابی به این جایگاه در جهان که به همت متخصصان و پژوهشگران، بویژه جوانان پژوهشگر به دست آمده، انگشت حیرت را بر دهان جهانیان برده است. کشور ایران در حالی توانسته به این جایگاه مهم دست پیدا کند وخود را بین کشور‌‌های مطرح کننده علوم ببیند که اساسا در مورد دستیابی به علوم پیشرفته توسط کشور‌‌های صاحب این علوم در تنگنا قرارگرفته است. اما با این حال با تلاش پژوهشگران متعهد و متخصص توانسته به جایگاهی برسد که خود را به استاندارد‌‌های جهانی برساند و در زمینه علوم مختلف به شتاب چندبرابری در رشد دست پیدا کند. 

این رشد در حالی است که کشور‌‌های توسعه یافته و دارای علوم پیشرفته سرمایه گذاری چشمگیر از کشورمان را دراین عرصه داشته اند. به عنوان مثال می‌توان گفت که، کل بودجه وزارت علوم ما درسال جاری حدود دو میلیارد دلار بوده که نه فقط درمقایسه با بودجه 32 میلیارد دلاری دانشگاهی مثل هاروارد که حتی درمقایسه با بودجه 5/7 میلیارد دلاری دانشگاه فهد در عربستان هم رقم بسیار اندکی است. این درحالی است که کشور‌‌های آمریکا، انگلستان، آلمان، چین و ژاپن با سرمایه گذاری‌‌‌های عظیم و پشتوانه سال‌ها حرکت درمسیر تولید علم، هرکدام با تولید افزون بر 100 هزار مقاله علمی در سال در صدر تولیدکنندگان علم در دنیا قرار دارند و درمقابل کشور‌هایی چون اتریش، دانمارک، اسکاتلند، فنلاند، نروژ، مالزی در فهرست 55 کشور اول تولیدکننده علم دنیا در رتبه‌‌‌های پایینتر از کشورمان قرارگرفته اند. قرارگرفتن ایران در رتبه 22 در بین 55 کشور اول تولیدکننده علم، مدیون ایثارگری‌‌‌های فرزندان دانشمند و پژوهشگر نخبه خود است که با تمام وجود و در راه اعتلای جمهوری اسلامی و با شرایطی محدود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

منبع:نشریه پرتو سخن




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 10:5 صبح )

   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آیتالله نوری همدانی: پیشرفت کشور با همت مضاعف و کار مضاعف محقق م
در تدارک انقلاب مضاعف
«فارالتنور»
«شهید آوینی» از منظر «آیت الله جوادی آملی»
ثانیهها تعیینکننده هستند
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 15207
» درباره من «

**ایران اسلامی **ما میتوانیم**

» آرشیو مطالب «
فروردین 1389

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «


» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «